Interview Increatie

Ik stap het kantoor van Increatie binnen op de begane grond van de Jansstraat 46 in hartje Haarlem. Ewoud Budding, die zo’n tien meter verderop in de grote ruimte zit, staat op en loopt naar me toe voor een handdruk. Vincent Fabris, achter een groot traditioneel scherm met daarnaast een zowaar nog groter, verticaal geplaatst scherm, groet me en zegt dat hij nog even een mailtje moet aftikken. Ik krijg van Ewoud een kop koffie aangeboden en we gaan de hoek om, een andere grote zaal in. Een computer wordt opgestart en de beamer wordt aangezet. Geïnteresseerd beginnen ze me te vragen wat ik doe, waar ik woon, waarom en hoe vaak ik mensen interview. Ik heb m’n kop koffie al op voordat ik aan m’n eigen vragen toekom.

Ik heb natuurlijk een tijdje op jullie website rondgekeken. Zo weet ik bijvoorbeeld dat jullie allebei 34 zijn en dat jullie websites maken. Maar de rest werd me niet heel duidelijk, moet ik zeggen. Het lijkt een behoorlijk lastige materie met veel jargon.
Ewoud: Klopt. Gelukkig rolt de nieuwe website er heel binnenkort uit! Hierin hebben we dit geprobeerd op te lossen. We zeggen nu: ‘Websites die werken’. Ik zal hem er even bij pakken, dat is wel zo handig. Dan kunnen we meteen wat dingen laten zien.
Vincent: Ja, en we moeten nog even aanpassen dat we inmiddels net 35 geworden zijn, ha, ha.

Goed. Kunnen jullie me heel simpel uitleggen wat jullie doen?
Ewoud: Simpel gezegd bouwen we websites die werken. Dat doen we al zo’n tien jaar. Vincent is de programmeur, hij gaat over de achterkant van een website dus, en ik kijk meer naar de voorkant, de doelen van de klant, het design. Onze insteek is om websites te maken die iets voor de ondernemer opleveren. En daarnaast moeten ze eenvoudig te beheren zijn. Men wil gemak. Onze overtuiging is dat niemand veel tijd wil besteden aan het maken en vooral het onderhouden van een website. Je wilt tijd hebben om creatieve dingen te doen, om bezig te zijn met wat je leuk vindt, met waar je goed in bent. Je wilt niet je tijd verdoen met foto’s in het juiste formaat zetten voor je website of contact informatie vanuit mailtjes overtypen in je klantbeheer.
Vincent: Kijk, aan de achterkant van een website heb je het CMS, het Content Management Systeem. Daarmee kan je als eigenaar van de website, als beheerder dus, foto’s plaatsen, nieuwe pagina’s aanmaken, tekst wijzigen, et cetera. Wij zorgen ervoor dat dit zo simpel mogelijk is voor de gebruiker. Stel, je hebt een website en je wilt een paar foto’s erop zetten. Nou, dan wil je dat dat makkelijk gaat, toch? Maar normaalgesproken moet je dan eerst de foto’s in het goede formaat zetten en ze dan één voor één uploaden. En dan moet je kijken of ze inderdaad de juiste verhoudingen hebben, en weer dingen aanpassen, en weer uploaden. En als je wilt dat die foto’s er ook mooi uitzien op een telefoon of op een tablet, dan moet je ze ook weer daar op aanpassen. Je bent er gewoon heel veel tijd mee kwijt.
Ewoud: Wij maken niet alleen websites op maat, maar ook juist standaard sites voor specifieke doelgroepen. De Wordpressers, zeg maar. We hebben namelijk gekeken naar bepaalde profielen, om daarmee van te voren al zo’n 95% van de vragen en wensen van klanten af te vangen. Stel, je bent een fotograaf en je wilt een makkelijke website waar je geen omkijken naar hebt. Dan hebben wij daar een standaardwebsite voor ontwikkeld. Je bent verder natuurlijk vrij in hoe het eruit ziet, dus of een foto bijvoorbeeld schermvullend moet zijn of juist heel klein, maar je hoeft niet meer alles zelf in te voeren, plugins te plaatsen of updates uit te voeren. We bouwen het CMS, de achterkant van de website, dus op zo’n manier dat je zelf als fotograaf heel makkelijk tientallen foto’s tegelijkertijd kan selecteren en online kan plaatsen, en dat dat dan meteen in het juiste formaat gebeurt, of je het nou op een tablet, een pc of een smartphone bekijkt. Websites zijn gewoon ingewikkeld, maar we willen dat het voor de gebruiker simpel blijft. De basis is dat alles makkelijk en automatisch gaat, maar dat het nog wel aanpasbaar blijft voor wanneer je echt specifieke wensen hebt.

Hoe zijn jullie hiermee begonnen?
Ewoud: We zijn zo’n 10 jaar geleden begonnen als bedrijf dat websites maakt. We hebben er honderden gebouwd. Hele grote en hele kleine. Maar we zagen dat veel kleine ondernemers, zo’n 80%, niet meer omkeken naar hun website, omdat het normale bedrijfsproces gewoon al hun aandacht opeiste. Als je een website hebt, dan moet je die beheren, up to date houden. Maar dat kost tijd, tijd die iemand juist zou moeten besteden aan wat hij leuk vindt om te doen.
Vincent: En daar wilden wij dus verandering in brengen. Een websitesysteem dat extreem simpel is om mee te werken en wat je praktisch geen tijd kost, maar wel heel veel oplevert.

Dat klinkt heel goed. Maar jullie hebben ook echt iets nieuws ontwikkeld, nietwaar?
Ewoud: Jazeker, en daar zijn we echt heel enthousiast over. Apollo CMS noemen we het, en er zijn nu twaalf klanten die er mee werken. Naast onszelf natuurlijk. Wij hebben het uiteraard eerst uitgebreid getest.

Dus, wat is het?
Vincent: Kort gezegd is het een CMS van waaruit je eigenlijk alles kan regelen. Je website is dan dus het centrale orgaan van waaruit je je hele bedrijf beheert. We noemen dat werken vanuit je website.
Ewoud: Als bedrijf heb je natuurlijk meerdere aspecten. Je hebt een website. Je hebt een systeem waarin je klant- of relatiegegevens staan, zoals telefoonnummers en adressen. Je hebt een programma waar je afspraken in staan. Je hebt een programma om facturen te maken. Je hebt misschien een programma waarmee je nieuwsbrieven verstuurd. Je hebt een plek waar vragen van klanten binnenkomen. Ga zo maar door. Dat is natuurlijk ontzettend omslachtig en je bent er heel veel tijd mee kwijt. Wat wij hebben ontwikkeld is een systeem waar dat allemaal in zit. Je kan dus vanuit je CMS een nieuwe pagina voor je website maken die meteen in het juiste formaat overal te zien is, maar daarnaast kan je ook je relaties beheren, een telefoonnummer wijzigen of een notitie bij iemand toevoegen, kijken welke facturen diegene nog moet betalen, een offerte genereren, met één klik op de knop alle relaties die in Haarlem wonen een nieuwsbrief sturen, zien waar er wel en niet op je website geklikt wordt, enzovoorts. Alles in één dus. En volledig geautomatiseerd. Met een paar klikken kan je instellen dat elke 28e van de maand een factuur naar een bepaalde groep klanten gestuurd wordt voor een bepaald bedrag, en dat kan je ook meteen overzichtelijk terug zien. En die verkoopfacturen kan je dan bijvoorbeeld weer rechtstreeks doorgeven aan je boekhouder.

Dat klinkt als een grote tijdswinst, ja. Maar bestaat zoiets niet al?
Vincent: Niet echt, nee. Je hebt natuurlijk wel veel plugins en addons die je kan installeren zodat systemen makkelijker met elkaar samenwerken, maar dat is anders. Ons CMS is echt opgebouwd vanuit het idee dat je alles makkelijk op één plek kan doen. Het gaat juist om die grote tijdswinst die je er mee maakt en het gemak waarmee het werkt. Microsoft heeft misschien iets wat er het dichts bij in de buurt komt omdat hun programma’s goed kunnen samenwerken, maar dat is zeker voor kleine ondernemingen onbetaalbaar.

Maar bij jullie betaal je ook, nietwaar?
Ewoud: Klopt. Veel mensen denken dat alles maar gratis is op internet, maar dat is eigenlijk niet zo. Als iets gratis is, dan brengt dat bijvoorbeeld weer privacy-of veiligheidsrisico’s met zich mee. Je gegevens worden dan bijvoorbeeld aan derden doorverkocht. Ons idee is dat je voor een paar tientjes per maand het systeem hebt om je website makkelijk te beheren. Wil je ook facturen daarvandaan kunnen versturen? Dan betaal je een paar euro meer. Maak je nooit gebruik van nieuwsbrieven? Dan betaal je daar ook niet voor.
Vincent: En, niet te vergeten, we blijven Apollo CMS continu verbeteren. Als we met mensen praten die goede ideeën hebben, dan kunnen we dat inbouwen en beschikbaar maken. Het is dus heel dynamisch en up to date.
Ewoud: En eigenlijk ook goedkoper. Een gemiddelde kleine ondernemer is gemiddeld zo’n € 1500,-  tot € 3000,- kwijt aan een standaard website. Maar na een jaar of drie is die eigenlijk weer aan vernieuwing toe. Zo snel gaat dat. Websites van een paar jaar oud werken nu bijvoorbeeld heel slecht op telefoontjes of tablets, ze zijn niet responsive, zoals dat heet. Iedere paar jaar moet je er dus eigenlijk weer een smak geld tegenaan gooien. Terwijl wij juist meegaan met de tijd en altijd aan de achterkant van de website blijven bouwen, blijven vernieuwen. Als je het zo bekijkt is een paar tientjes in de maand weer helemaal niks.
Vincent: Bovendien heb je dus geen aparte programma’s meer nodig voor facturen, voor systemen om je contacten te beheren, dat soort dingen.
Ewoud: En inderdaad, we bieden dit commercieel aan. We zijn een commercieel bedrijf. Maar we doen het eigenlijk meer vanuit de overtuiging dat het een goede oplossing is waardoor mensen hun tijd weer kunnen steken in de dingen die ze willen doen. Dat vinden we belangrijk. We zijn heel erg voor het creatieve groeien, niet zozeer het commerciële groeien. Dat creatieve groeien is nog steeds een ondergeschoven kindje in onze maatschappij. We hadden ook al bedacht dat als dit goed gaat lopen, we een soort basisinkomen willen gaan oprichten. Dus dat we mensen die volgens ons goede plannen hebben een vast inkomen verschaffen zodat ze al hun tijd kunnen richten op dat idee, op dat plan. Maar zover zijn we nog niet. Eerst dit maar eens goed van de grond krijgen.

Vanaf de Jansstraat 46!
Ewoud: Ja, en dat vinden we ontzettend fijn! We zijn echt heel blij dat we hier kunnen zitten. En we kunnen het gewoon heel goed vinden met Maarten en Rolf. We waren laatst nog bij de BBQ in Belcanto, daar hing een ontzettend fijne sfeer. We zijn ook echt dankbaar dat we hier op z’n gave plek kunnen zitten voor zo’n prijs. En dat de verwarming het doet, dat er internet is, dat dingen gerepareerd worden. Het is ideaal, maar veel mensen realiseren zich dat niet, denk ik. We zien bijvoorbeeld dat je collega Maarten Wolvekamp zich hier geregeld uit de naad werkt tot diep in de nacht om het internet te fixen. Mensen weten niet hoe ingewikkeld dat is en hoeveel tijd en energie dat kost, maar wij zijn daar dus heel dankbaar voor.

Goed, terug naar Apollo. Als jullie het niet erg vinden heb ik nog twee kritische vragen. Want hoe zit het met de privacy? Ik bedoel, als je al die informatie, van adressen tot betaalde facturen, in één systeem hebt zitten en het wordt bijvoorbeeld gehackt, dan ligt alles ineens op straat, lijkt me.
Ewoud: Goed dat je het vraagt. Ten eerste is dat natuurlijk altijd een risico. We kunnen, net zoals grote banken, grote software bedrijven, geen garanties geven. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we er niet alles aan doen om dat te voorkomen. Maar wat dat is, dat houden we liever voor onszelf.
Vincent: Kijk, je hebt heel veel bedrijven die met Open Source werken, zoals Wordpress. Het voordeel daaraan is dat het gratis en openbaar is en dat heel veel mensen eraan meewerken. Het nadeel is dat het openbaar is en heel veel mensen eraan meewerken, snap je? Het is dus veel makkelijker en aantrekkelijker om er binnen te breken! Wij zijn een klein bedrijf en werken in een gesloten systeem, dus de kennis om binnen te komen is veel minder toegankelijk. En dus beter beveiligd.
Ewoud: Bovendien, alles wat je in Wordpress maakt, wordt eigendom van de gehele Wordpress gemeenschap. Dat is de manier waarop ze werken. Zo doen wij het niet. Ook weet je met bedrijven zoals WhatsApp of Facebook nooit wat ze in de toekomst met jouw content gaan doen.

Oké, nog één kritische vraag dan. Wat als jullie bijvoorbeeld failliet gaan? Valt het systeem dan in elkaar? Ben je als gebruiker dan al je gegevens kwijt?
Ewoud: Ha, ha, je bent niet de eerste die het vraagt. We zijn een gezond bedrijf, maar het zou inderdaad kunnen gebeuren dat we bijvoorbeeld allebei ziek worden, of iets dergelijks. Maar dat is het mooie van hoe ons systeem is opgezet. Er zit gewoon brood in dus ik weet bijna zeker dat er mensen zijn die het graag overnemen.

Oké. Nog even een voorbeeld dan, voor de duidelijkheid. Stel, ik wil een website hebben voor een boek dat ik begin volgend jaar ga uitgeven, maar ik wil daar zo min mogelijk omkijken naar hebben.
Vincent: Dat kan! Wij maken dan een makkelijk door jou in te vullen website voor je. En als je dan bijvoorbeeld boeken met korting wilt voorverkopen, dan kan dat. Je laat mensen een formuliertje op de website invullen, en dan kan jij later met één klik meteen een factuur voor ze aanmaken. Met je eigen logo natuurlijk. En je kan iedereen die al een boek heeft besteld om de zoveel tijd een nieuwsbrief sturen. Je zou zelfs de ingevulde adressen direct op stikkers kunnen printen zodat je ze de boeken makkelijk toe kan sturen. Er is echt heel veel mogelijk. Ik zal je trouwens ook een demo opsturen, dan kan je het een beetje uitproberen.
Ewoud: En ik stuur je wat foto’s op, voor bij het artikel!

Ontzettend bedankt allebei. Ik vind het heel gaaf.
Ewoud: Dank je, dat is fijn om te horen!

En ik denk ook echt dat het aan zal slaan!
Vincent: Ha, ha, dat is nog fijner om te horen!

increatie2
increatie1
increatie3
increatie4